Een vragenlijst voor het achterhalen van gerichte informatie
Meer wil weten over de doelgroep en haar demografische kenmerken, wensen en behoeften achterhalen, meningen peilen, uitkomsten uit andere methoden controleren of de gebruiksvriendelijkheid van verschillende (versies van) websites testen.
Een enquête verspreiden we om gerichte informatie te krijgen van een brede groep anonieme bezoekers. De bezoekers bepalen zelf waar, wanneer en of zij de enquête invullen, dit houdt in dat het responsepercentage laag kan liggen. Het is het beste om zo veel mogelijk respondenten te hebben die de enquête invullen. Als het doel is om usability te testen dan is 20-30 respondenten per gebruikerstype voldoende om veel informatie te krijgen.
Een enquête kan bestaan uit zowel open als gesloten vragen. De analyse van open vragen kan veel tijd in beslag nemen, maar hier kunnen we veel informatie uit halen. Voor de gesloten vragen kunnen we schalen of meerkeuze vragen gebruiken. We moet er wel op letten dat de vragen goed in elkaar zitten, we kunnen namelijk geen uitleg geven als iemand iets niet snapt.
Naast het gebruik van de enquête als losstaande methode, kunnen we het ook gebruiken als aanvullende methode, voor of na het uitvoeren van een andere methode om bijvoorbeeld (kwantitatieve) informatie te krijgen over frequenties, meningen, invullingen van schalen en andere zaken die we willen weten, maar we misschien geen tijd voor hebt tijdens de sessie.
Een enquête kunnen we tijdens het gehele ontwikkelproces inzetten. Tijdens de analyse fase kunnen we het inzetten om meer informatie te krijgen over de wensen en behoeften van de doelgroep, om meer te weten te komen over de doelgroep zelf of om de oude website te laten analyseren op gebruiksvriendelijkheid. Tijdens de ontwerpfase en de testfase kunnen we het inzetten als aanvullende methode om bijvoorbeeld achter kwantitatieve gegevens te komen waarmee we verschillende versies kan vergelijken.
Een enquête kan worden ingezet als opzichzelfstaande methode of als aanvullende methode. Als we het gebruikt als een opzichzelfstaande methode moet we er rekening mee houden dat het een tijd kan duren voordat we bruikbare gegevens terug krijgt. Als we een enquête gebruikt op de website zelf, kunnen we langere tijd feedback krijgen van bezoekers.
We kunnen een enquête laten invullen voor of na elke sessie.