Informatie over het gemiddelde gebruik

 

De on-site web analyse is een vreemde eend in de bijt onder de beschreven methodes. Het hoort namelijk meer bij het vooronderzoek, dan dat het een methode is die we moeten plannen om uit te voeren. Als u al een website heeft waar een analysetool op draait, kunnen we namelijk meteen beginnen met de analyse.

Net zoals bij a/b testen heb we geen respondenten nodig bij het uitvoeren van een on-site web analyse, we krijgen namelijk gegevens binnen van de bezoekers van de website, zonder dat dit hen afleidt. Door middel van een tool kunnen we erachter komen wanneer er mensen op we website komen, hoe lang ze op we website blijven, op welke pagina ze weg gaan, enzovoorts. De informatie dat we binnen krijgen, ligt aan de tool die we gebruikt.

Dankzij de analyse kunnen we nieuwe inzichten krijgen in mogelijke problemen van we site, het vervolg van we onderzoek kunnen we hierdoor aanpassen. Daarom is het handig om het uit te voeren aan het begin van we onderzoekstraject als de opdracht is om de gebruiksvriendelijkheid van een bestaande website te verbeteren of om te kijken hoe bezoekers omgaan met een nieuwe website.

On-site webanalyses is een breed onderwerp en waar steeds nieuwe ontdekkingen in worden gedaan. Daarnaast komen er steeds nieuwe tools die nieuwe features hebben. Met on-site web analyses kijken we onder ander naar het volgende:

  • Hoe lang bezoekers op de website zitten.
  • Welke pagina’s ze bezocht hebben.
  • Waar de bezoekers vandaan komen.
  • Hoe hoog de conversie is.
  • Waar ze vandaan komen.
  • Enzovoorts, enzovoorts.