Vergelijken van kleine grafische verschillen
Met het uitvoeren van een A/B test komen we te weten aan welke versie van een onderdeel de bezoekers (onbewust) de voorkeur geven.
Bij een A/B Testing worden er twee varianten van één website online geplaatst en bezoekers gelijkmatig verdeeld over beide versies. De websites verschillen één onderdeel van elkaar. We kunnen zien welke versie het beste werkt voor de bezoekers, dankzij het opstellen van doelen. De versie die het doel behaalt heeft, kan geïmplementeerd worden.
Voor het uitvoeren van een A/B Test is het handig om eerst onderzoek gedaan te hebben naar mogelijke problemen op de website. Dit is echter niet nodig. We kunnen iteratieve tests doen, waarin we een test uitvoeren, een keuze maken voor nieuw onderdeel en vervolgens weer een test uitvoeren en zo door gaan tot we tevreden zijn met het resultaat.
Net zoals bij on-site web analyses hebben we geen respondenten nodig bij het uitvoeren van een A/B test. We krijgen namelijk gegevens binnen van de bezoekers van de website, zonder dat dit hen afleidt.
Deze methode kan pas uitgevoerd worden als er een website is, als we weten waar het probleem ongeveer ligt of als we verschillende versies hebben voor verschillende onderdelen. Deze methode past in het uitvoeren van een onderzoek, maar we kunnen het ook uitvoeren zonder onderzoek. Dit houdt in dat we aanpassingen maken, verder gaan met andere werkzaamheden en vervolgens aanpassingen maken aan de website als we voldoende reacties terug hebben. Op die manier kunnen we de website beetje bij beetje verbeteren.
Tijdens het uitvoeren van andere methoden kunnen er mogelijke probleempunten gevonden zijn of ideeën boven water komen die mogelijk positief uitpakken voor de website. Dankzij het uitvoeren van een A/B test kunnen we vervolgens kijken welke oplossingen of ideeën het beste werken voor de bezoekers.