Verschillende visies achterhalen door een groepsdiscussie
We kunnen een focusgroep sessie erg breed inzetten, zo kunnen we bijvoorbeeld achter meer informatie over de respondenten, de meningen, motieven, gevoelens, gedachten, wensen en behoeften, ideeën, houdingen, voorkeuren, prioriteiten, ervaringen, input voor andere methoden, uitleg voor resultaten van andere methoden, enzovoorts komen. Als we respondenten van te voren of tijdens de sessie om laten gaan met een testobject kunnen we achter positieve en negatieve punten, frustraties, problemen, uitdagingen, nieuwe ideeën, houdingen, meningen, voorkeuren, eerste reacties en prioritenten met betrekking tot het testobject komen.
Een focus groep sessie is een groepsmethode die handig is om in een korte tijd veel informatie te krijgen van verschillende respondenten. We proberen een discussie uit te lokken tussen vier tot tien respondenten uit de doelgroep aan de hand van een draaiboek. Voor of na het uitvoeren van de sessie kunnen we aan de respondenten vragen of zij een enquête invullen, hierdoor kunnen we achter kwantitatieve informatie komen, zoals frequenties van het uitvoeren van een taak.
Hou er rekening mee dat de informatie niet gegeneraliseerd kan worden over de gehele doelgroep, het aantal gebruikte respondenten is namelijk niet representatief. We kunnen wel de informatie gebruiken om verder kwantitatief onderzoek te doen en we kunnen wel aangeven dat er uit de sessie is gekomen dat ergens behoeften aan is.
Er zijn twee verschillende versies:
Voor of tijdens het uitvoeren van de sessie kunnen we respondenten om laten gaan met een testobject: (een vereenvoudigde weergave van) de website. Op die manier hoeft de groep zich niet in te beelden hoe het product werkt, maar weten ze dit omdat ze het voor of tijdens de sessie hebben gebruikt.
Deze sessie voer we uit door vragen te stellen, stellingen voor te leggen, prioriteiten te laten stellen, creatieve opdrachten uit te voeren en de discussie tussen de respondenten te stimuleren.
Een focusgroep sessie kunnen we tijdens het gehele ontwikkelproces inzetten, omdat we helemaal vrij zijn om te kiezen waar we het met de respondenten over gaat hebben en hoe we achter die informatie komen die we nodig hebben.
We kunnen een focusgroep sessie zien als een groepsinterview, daarom komen deze twee methoden soms met elkaar overeen. Tijdens een focusgroep sessie zijn er meer mensen aan het praten. Dit heeft zo zijn voor- en nadelen:
Voordelen
• We krijgen meer informatie in een kortere tijd.
• De zaken worden van verschillende kanten belicht.
• We hebben groepssynergie, waardoor de groep door elkaar op andere manieren kan gaan nadenken over de gestelde vraag.
• Het is makkelijker om mensen creatief bezig te laten zijn, omdat dit aanstekelijk werkt.
Nadelen
• We kunnen niet diep ingaan op de antwoorden, omdat we iedereen ongeveer even veel aan het woord wil hebben, daardoor krijg we geen gedetailleerde informatie, dit kan wel krijgen uit een interview.
• Een respondent kan tijdens een interview niet beïnvloed worden door een andere respondent
• We kunnen meer topics behandelen tijdens een interview, omdat we hier meer tijd voor hebt.
• Notulist nodig omdat de sessieleider zich op de sessie moet richten.
Enquêtes zijn handig om kwantitatieve gegevens te krijgen, deze kunnen we niet krijgen uit het uitvoeren van een focusgroep sessie, omdat we deze gegevens niet kan generaliseren over de gehele doelgroep, want daar heb we te weinig respondenten voor. Met een enquête kunnen we wel de kwalitatieve gegevens van de focusgroep sessie controleren en onderbouwen.
Er is een verschil tussen wat mensen denken of zeggen te doen en wat ze daadwerkelijk doen. Het is daarom van belang om een focusgroep sessie te combineren met een observatie.