Een gesprek met een doel.
We kunnen een interview erg breed inzetten: Meer informatie over de respondenten, de meningen, motieven, gevoelens, gedachten, wensen en behoeften, ideeën, houdingen, voorkeuren, prioriteiten, ervaringen, input voor andere methoden, uitleg voor resultaten van andere methoden, enzovoorts. Het ligt aan het doel van het project en waar we het interview voor in zetten.
Als we de respondent van te voren of tijdens de sessie om laat gaan met een testobject kunnen we achter positieve en negatieve punten, frustraties, problemen, uitdagingen, nieuwe ideeën, houdingen, meningen, voorkeuren, eerste reacties en prioritenten met betrekking tot het testobject komen.
Een interview is een één-op-één gesprek waarbij vragen worden gesteld aan een respondent die valt onder de juiste doelgroep om bepaalde informatie te achterhalen. Eén interview kan maximaal twee uur duren als een opzichzelfstaande methode, daarnaast kunnen we het ook gebruiken als aanvullende methode voor of na het uitvoeren van een andere methode om meer informatie te krijgen of omdat we de respondent niet uit zijn concentratie wil halen tijdens het uitvoeren van een andere methode.
We hebben verschillende versies interviews:
Dit is een flexibele methode, waarbij zowel de onderzoeker als de respondent het gesprek kunnen sturen. Er wordt een topiclist gebruikt om vooral open vragen te stellen, hierdoor is het lastig om de vragen objectief te stellen. Daarnaast is het lastig om de gegevens te verwerken, aangezien er geen twee interviews hetzelfde zijn. Dit is een reden waarom het ongestructureerde interview niet vaak uitvoeren.
Deze versie lijkt op een mondelinge enquête, de vaak gesloten vragen staan namelijk al vast en we kunnen niet dieper in gaan op de antwoorden die gegeven worden. Dit maakt de analyse wel makkelijker. We gebruiken een gestructureerd interview vooral als het lastig is om respondenten te krijgen die een enquête invullen.
Deze versie is een mix tussen het ongestructureerde interview en het gestructureerde interview. Het combineert gesloten en open vragen. We hebben van tevoren een aantal vragen opgesteld, waardoor het makkelijker is om objectief te blijven. Als we denken dat het belangrijk is om dieper in te gaan op een antwoord kunnen we doorvragen.
We kunnen een interview tijdens het gehele ontwikkelproces inzetten. Zo kunnen we het tijdens de analyse inzetten om meer informatie te krijgen over de wensen en behoeften van de doelgroep of om meer te weten te komen over de doelgroep zelf. Tijdens de ontwerpfase kunnen we het inzetten om te weten te komen hoe de respondent aankijkt tegen een testobject of een concept. Daarnaast kunnen we het tijdens de testfase inzetten om meer te weten te komen over de mening van de respondent nadat zij de website gebruikt hebben.
Een interview kan ingezet worden als een opzichzelfstaande methode of als aanvullende methode.
We kunnen een interview uitvoeren voor of na elke individuele sessie.
We kunnen een focusgroep sessie zien als een groepsinterview, daarom komen deze twee methoden soms met elkaar overeen. Tijdens een focusgroep sessie zijn er meer mensen aan het praten dan tijdens een interview. Dit heeft zo zijn voor- en nadelen
voordelen
Nadelen
Een enquête gebruiken we vooral om kwantitatieve gegevens te krijgen. Desondanks kan het soms handiger zijn om een interview af te nemen in plaats van een enquête.
Voordelen
Nadelen
Er is een verschil tussen wat mensen denken of zeggen te doen en wat ze daadwerkelijk doen. Het is daarom van belang om een interview te combineren met een observatie.
Er zit een verschil in wat een respondent zegt te doen en wat een respondent daadwerkelijk doet. Dit kan met verschillende dingen te maken hebben: de respondent zegt wat hij denkt dat de onderzoeker wil horen, hij weet niet precies hoe hij iets daadwerkelijk doet of andere redenen.