Prioriteiten boven water halen

Doel

Door het uitvoeren van MoSCoW of Buy A Feature kunnen we achter de prioriteiten van de respondenten komen met betrekking tot de website en de inhoud hiervan. Hierdoor kunnen we een weloverwogen beslissing maken om bepaalde zaken wel of niet toe te voegen aan de website.

Uitleg

Prioriteiten stellen, kan erg handig zijn. Op die manier weten we wat belangrijk is voor de bezoeker en waar we het beste onze tijd en moeite in kunnen stoppen. Dit bespaart tijd en geld.

We bespreken twee methoden:

MoSCoW 

Door het uitvoeren van deze methode kom we erachter hoe respondenten bepaalde features, kenmerken, verbeterpunten, taken, categorieën, items, enzovoorts, prioriteren. Deze gegevens staan op kaartjes geschreven en moeten gesorteerd worden in bakjes in plaats van in stapeltjes. MoSCoW staat voor ‘Must have’, ‘Should have’, ‘Could have’ en ‘Would not have’, dit zijn de woorden die op de bakjes staan. Door de keuze die zij maken en de dingen die ze hierover zeggen, kunnen we bepalen wat wel of niet belangrijk is voor de respondenten, op die manier kunnen we een wel overwogen beslissing maken over wat er wel en niet in de website komt en waar dit komt te staan.

Buy a Feature

Tijdens het uitvoeren van deze methode krijgen features of items een prijskaartje opgeplakt die te maken heeft met de invoering van een item. De respondenten moeten samenwerken om die features te ‘kopen’ die zij erin willen hebben, op die manier kom we erachter wat respondenten echt belangrijk vinden.

Verschillende versies vergelijken

We kunnen MoSCoW overal voor gebruiken. Het enige wat we nodig hebben zijn een aantal items waar respondenten prioriteiten aan moeten stellen.

Buy a feature is specifieker en voor de uitvoering hiervan moet we een beeld hebben van welke features er mogelijk in de website ingebouwd kunnen worden en hoeveel (moeite) dit kost. Wat deze methode bijzonder maakt, is dat de respondenten moeten onderhandelen om die features erin te krijgen die zij graag willen hebben. Dit geeft ons als onderzoeker veel inzicht in de denkwijze en behoeften van de respondenten.

Planning

Ontwikkelproces

Kan ten alle tijden worden gebruikt in het ontwikkelproces.

Planning in het onderzoek

De MoSCoW methode kunnen we altijd uitvoeren als we prioriteiten willen stellen. Het kan bijvoorbeeld handig zijn na het uitvoeren van een wensen en behoeften analyse of andere brainstorm sessie.

Het kan handig zijn voor het uitvoeren van een card sorting, zo kunnen we de respondenten kaarten laten sorteren die zij belangrijk vinden, dit is vooral handig als we veel kaarten hebben of als we niet zeker weten of de bezoekers überhaupt behoefte hebben aan sommige kaarten. Het kan ook na het uitvoeren van een card sorting, op die manier kunnen we prioriteiten laten stellen aan bepaalde categorieën.

Aanvullende methoden

Input verkregen van de volgende methode

Uitput geven aan de volgende methoden

Voor- en nadelen en aandachtspunten

Voordelen

  • Snel en makkelijk om op te zetten, uit te voeren en te analyseren.
  • Goedkoop.
  • Snel een beeld van de resultaten.
  • Zowel kwantitatieve als kwalitatieve gegevens.

Nadelen

  • Het kan zijn dat de respondenten niet kunnen kiezen en alles willen hebben, dit wordt tegen gegaan als we Buy a Feature uitvoeren.