Wemagine viert samen met de rest van Nederland Comic Sans-dag. Een dag waarop heel veel websites en e-mails worden 'vercomicsanst' en overal We-love-Comic-Sans-buttons verschijnen. Wij houden ervan en daarom geeft ontwerper Sander speciaal voor deze gelegenheid een lesje in Lettertypen.
Iedereen leest elke dag teksten, maar heeft meestal niet bewust door hoe zo'n tekst eruit ziet. Toch is typografie ontzettend belangrijk. Een lettertype kan de sfeer van een tekst totaal veranderen. Kijk, zo:
De bovenste heet Impact. Hier zou u een grote harige Hagrid voor u kunnen zien die kwaad is omdat het tocht.
De onderste is het feestvarken van vandaag: Comic Sans. Hier kunt u bijvoorbeeld een lerares voor u zien die met zachte hand probeert de kinderen in haar klas iets bij te brengen.
Het gaat erom dat u een lettertype vindt dat past bij uw bedrijf. Een speelgoedwinkel is iets heel anders dan een belastingadvieskantoor en een kunstatelier is iets anders dan een kapsalon.
Hieronder laten staan voorbeelden van hoe het wél, en hoe het niet moet. Zodat u daarna zelf eens naar uw eigen website kunt gaan kijken en uzelf kunt afvragen: past mijn lettertype eigenlijk wel bij mijn bedrijf?
Leesbaarheid is een eerste vereiste, nog los van stijl of smaak. Lijkt u website een klein beetje op het linker voorbeeld? Dan moet u zeker even contact met ons opnemen. De eenvoudige, ietwat klassieke stijl van het rechter voorbeeld werkt uitstekend om het leesbaarheidsprincipe te illustreren.
Hier staan twee voorbeelden waarbij goed rekening is gehouden met de doelgroep. Het eerste voorbeeld is een website voor kinderen. De letters zijn opvallend, kleurig en hebben speciale omlijning.
Natuurlijk zijn er meer elementen die maken dat deze website een jeugdige uitstraling heeft. Maar stel u eens voor dat dezelfde rode letters op de website hieronder zouden staan:
Dat zou natuurlijk geen gezicht zijn! Deze website heeft een typografie nodig die zegt: wij zijn objectief en betrouwbaar. Dat is gelukt door heel terughoudend te zijn.
In deze categorie ook twee voorbeelden van hoe het wel moet. Terwijl een ingetogen stijl voor veel officiële instanties goed werkt, hebben bedrijven vaak baat bij een meer uitgesproken stijl. In de industrie bijvoorbeeld werkt een sterke, stevige look goed:
Ziet u hoe de letters in de kop vetgedrukt zijn en dicht op elkaar staan? Ze stralen kracht uit. Dat past perfect bij een bedrijf dat kranen en liften produceert.
Dit advocatenkantoor straalt juist geen brute spierkracht uit, maar voelt zakelijk en vertrouwd. De letters zijn recht en strak (maar in een vriendelijke kleur), en de tekst onder het logo heeft een schreef.
Wilt u ook zo'n effectieve typografie? We staan voor u klaar met hulp en advies. Bel ons gerust eens op of stuur ons een mailtje. Dan bekijken we samen hoe uw website verbeterd kan worden.